
26. 6. 2025
Od októbra 2025 vstupujú do platnosti nové pravidlá, ktoré ovplyvňujú spôsob, akým posielame peniaze cez bankový prevod v rámci eurozóny. Európska únia prichádza s legislatívnou zmenou, ktorá má výrazne znížiť riziko chýb pri zadávaní platieb a zároveň zvýšiť ochranu pred podvodmi. Jednoducho povedané, keď budete zadávať platbu, banky automaticky overia, či meno alebo názov príjemcu zodpovedá IBAN-u, na ktorý chcete peniaze poslať. Doteraz sa overoval len samotný IBAN, čo znamenalo, že ak ste omylom zadali nesprávne číslo účtu, peniaze mohli bez problémov skončiť na úplne inom účte, bez toho, aby ste si to okamžite všimli alebo to vedela banka ovplyvniť.
V praxi to bude fungovať tak, že pri zadávaní platby zadáte nielen IBAN, ale aj meno a priezvisko príjemcu, ak ide o fyzickú osobu alebo názov spoločnosti, ak ide o firmu. Vaša banka následne automaticky skontroluje tieto údaje v spolupráci s bankou príjemcu. Ak sa meno alebo názov príjemcu zhoduje s údajmi, ktoré sú naviazané na daný IBAN, všetko prebehne hladko a môžete platbu autorizovať. Ak však systém zistí rozdiel, zobrazí vám upozornenie. V prípade malých rozdielov, napríklad preklepov, systém meno automaticky opraví podľa databázy. Ak je rozdiel výraznejší, budete upozornení, že môže ísť o chybný účet. Platbu síce stále môžete poslať, ale bude to na vlastné riziko.
Niektoré banky zavádzajú sofistikované riešenia, ktoré rozlišujú medzi malými chybami a vážnejšími nezrovnalosťami. Ich systém automaticky opraví drobné odchýlky bez potreby zásahu klienta. Ak sú údaje nepresné alebo chýbajú úplne, napríklad nezadáte meno príjemcu, banka vás na to upozorní a zároveň vás informuje, že overenie v takom prípade nie je možné. Transakciu síce môžete dokončiť, ale bez záruky, že peniaze prídu tomu, komu ste ich chceli poslať.
Táto novinka sa bude týkať všetkých, či už fyzických osôb, podnikateľov ale aj firiem, ktorí posielajú peniaze v rámci eurozóny, teda pri tzv. SEPA platbách. Týka sa to tak štandardných, ako aj okamžitých prevodov. Zavedenie automatického overovania údajov je dôležitým krokom smerom k vyššej bezpečnosti a transparentnosti. Pre klientov to znamená, že sa znižuje riziko chybne zadaných platieb, čo sa v praxi môže stať každému. Aj keď bude naďalej možné poslať platbu aj v prípade nezrovnalostí, nové pravidlá dávajú klientom možnosť lepšie sa rozhodnúť a skontrolovať si údaje ešte pred samotným odoslaním.
Autor: Jakub Jaroš
Práci finančníka sa venujem od roku 2015. Už v predchádzajúcej profesií, kde som pracoval ako obchodný zástupca som mal veľmi rád komunikáciu s ľudmi.
Pri komunikácií je dôležité správne a zrozumiteľne komunikovať to, čo chcem povedať, ale taktiež pozorne a aktívne počúvať. Práve počúvanie, vypočutie si klienta a jeho potrieb je jedna z kľúčových hodnôt, ktoré vyznávam pri práci.
Tento web Vám pomôže sa o čosi lepšie vyznať v zložitom svete finančných produktov a taktiež Vás informovať o zmenách, novinkách a príležitostiach na finačných trhoch.
V Národnej banke Slovenska som evidovaný pod registračným číslom 206195, vo všetkých šiestich sektoroch. S tímom spolupracovníkov zastrešujeme u klientov komplexné finančné služby a servis. Nešpecializujeme sa čisto len na retailových klientov, ale taktiež vieme pomôcť aj korporátnym klientom, firmám alebo začínajúcim podnikateľom.
Pokiaľ Vás čokoľvek ďalšie zaujíma, kľudne ma kontaktujte. Rád sa s Vami stretnem na osobnom alebo online stretnutí.